Solliciteren: de eerste 9 seconden

Hoe maak ik een eerste succesvolle indruk?

Na inschrijving op ikbenbeschikbaar.nl ben je gevonden en uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Dit is het moment om een krachtige eerste indruk te maken en jouw competenties te laten zien. Alle aandacht gaat naar jou, naar de persoon die jij bent.

De eerste 9 seconden bepalen jouw succes
Een sterke en zelfverzekerde eerste indruk maken, daar heb je precies 9 seconden voor. In deze 9 seconden oordeelt je gespekspartner of hij/zij jou sympathiek vindt of niet en dat is van wezenlijk belang voor jouw succes tijdens een sollicitatiegesprek. Hoe maak je optimaal gebruik van deze belangrijke eerste 9 seconden? Hoe dit werkt leg ik je hieronder uit. Zo bereid jij je goed voor op de eerste indruk. Wil je  jezelf krachtiger en zelfbewuster  presenteren? Gebruik de kracht van kleding als taal. Zonder stress, want met deze tips maak jij de indruk die je wilt.
Jouw image is de sleutel
Imago is het beeld dat iemand van een persoon, product of merk heeft. En ja, jij hebt invloed op jouw imago en hoe mensen jou zien. Jij bepaalt jouw marketing, strategie en Personal Branding. Denk aan bedrijven, met een slimme marketingstrategie bepalen zij hoe hun klanten hun bedrijf/ product zien. Met Personal Branding doe jij hetzelfde, jij bepaalt hoe jouw gesprekspartner jou ziet. Hoe wil je dat jouw gesprekspartner jou ziet? Bepaal het aan de hand van deze vragen:
  • Wat wil je uitstralen?
  • Hoe wil je dat anderen je zien?
  • Hoe wil jij je onderscheiden van anderen?
Waarom is dat zo belangrijk? Wil jij succesvol zijn en ook zo gezien worden?  Onderscheid je van alle anderen. Juist in deze tijd… Veel mensen zijn op zoek naar een baan en veel mensen solliciteren. Jouw eerste indruk, en daarmee jouw uiterlijke verschijning, speelt een belangrijke rol als jij je wilt onderscheiden.
Wat doet kleding voor jouw eerste indruk tijdens een sollicitatiegesprek?
Wat kleding voor je eerste indruk doet tijdens een sollicitatiegesprek geven deze uitdrukkingen in het kort aan. Daarom is je uiterlijk zo belangrijk als je visitekaartje. Je wilt impact maken.
  • Dress to impress –  Why clothes matter –  Kleding als taal!
  • Dress shabbily – en men herinnert zich de outfit! Dat niet alleen…. Als jij niet de moeite neemt je netjes te kleden, kom je al meteen ongeïnteresseerd over.
  • Dress impeccably – en men onthoudt jou! Je hebt aandacht besteed aan wat je aan hebt en je verdiept in wat andere mensen, die voor dit bedrijf werken, dragen. De eerste indruk? Toont interesse, initiatief en zelfvertrouwen.
Kleding laat zien wie je bent, maar heeft ook een psychologische kant. Kleding heeft invloed op je gedrag en hersenactiviteit. Als jij de hele dag in je pyjama blijft omdat je thuis werkt, staat je mind op uitrusten en niet op werken en prestatie.

Kleding kan je toegankelijk maken. Kinderartsen verruilen steeds vaker de witte jas voor casual kleding, omdat kinderen bang zijn voor de man in de witte jas. Bankmedewerkers dragen vaak blauw omdat deze kleur voor betrouwbaarheid staat.

Kleding kan afstand creëren, als je bij voorbeeld overdressed bent. Als kinderpsychologe helemaal in het zwart verschijnen… Vul zelf maar in.

psychologie-kleding

Het is dus belangrijk dat kleding bij jou en de situatie past. Onderzoek wijst uit, dat de juiste kleding zelfverzekerder maakt, hersenactiviteit verhoogt, prestaties en productiviteit bevordert.

Wat betekent dat voor jou als sollicitant?

  • Laat je aanstaande werkgever zien dat je goed voorbereid bent en moeite hebt gedaan om je met zorg te kleden. De gunfactor bij je gesprekspartner stijgt direct.
  • Door passend gekleed te zijn onderstreep je je professionaliteit.
  • Maak gebruik van de eerste 9 seconden. Immers, je uiterlijke verschijning is het eerste wat een werkgever ziet. Je hebt letterlijk een voorsprong op anderen. Alle concentratie van jouw kant kan uitgaan naar het gesprek. Je hoeft niet onzeker te zijn over je uiterlijk.
solliciteren-kleding
Concrete tips om te solliciteren:
 
  • Draag kleding die bij jou, de functie en het bedrijf past.
  • Kies een geschikte kleur voor jou en de functie.
    • Blauw staat de meeste mensen, straalt rust uit en wekt vertrouwen.
    • Rood staat voor kracht, vitaliteit, expressief.
    • Groen staat voor evenwichtig, behulpzaam.
  • Wees verzorgd, draag schone kleding en schoenen.
  • Draag rustige prints en laat geen tattoos zien.
  • Vermijd grote sieraden, deze leiden af.
  • Gebruik deodorant en wees terughoudend met parfum.
  • Voor dames, gebruik decente make-up, het hoort erbij tegenwoordig.
  • Föhn je haar, ga niet met nat haar naar een gesprek.
  • Doe alle kleding een keer van tevoren aan om te kijken of alles goed zit.

Om goed voorbereid te zijn, kijk eens op de site of de LinkedIn-pagina van je aanstaande werkgever om te zien, welke stijl bij het bedrijf past. Je mag het bedrijf ook bellen om te vragen of zij een dresscode hanteren. Het gaat om meer dan kleding.

blockquotes
Style is the only way to say who you are without having to speak

Rachel Zoe

Deze blog is geschreven door Elke Gersen, internationaal trainer en image-coach.

Over ons: Ikbenbeschikbaar.nl powered by FYFF

Ikbenbeschikbaar.nl (powered by FYFF), jouw online cv-database, We zijn een nieuw platform waar werkzoekenden en uitzendbureaus of intermediairs elkaar vinden. Zonder tussenkomst van een derde partij. De focus ligt bij ons op de kandidaat, persoonlijke aandacht, verbinding en samenwerking.

De missie van Ikbenbeschikbaar.nl is ambitieus. Als cv-database de Airbnb van de uitzendwereld worden is niet niets. Maar dat is wel precies waar we naartoe werken. Het faciliteren van de match tussen vacature en kandidaat door samenwerking. Op een manier die voor zowel kandidaat als intermediair efficiënt en effectief is.